наш девіз: НА НАС ДИВИТЬСЯ НАШЕ МАЙБУТНЄ, ЗРОБІМО ЙОГО КРАЩИМ!
Вітаю Вас, Гість
Документ Без Имени

Опис системи
правовиховної роботи в Стецьківській школі
«Закони  потрібні   не для страху,  а для допомоги громадянам...»            Вольтер

Однією з необхідних умов перетворення України у справжню правову державу є підвищення рівня правової освіти населення, у першу чергу – молоді. Чимало роблять для цього засоби масової інформації, громадські організації, правоохоронні органи. Але найважливіше місце тут займає школа.
Побудова громадянського суспільства в Україні неможлива без реорганізації системи освіти та правового виховання підростаючого покоління. Пошук шляхів і засобів громадянської освіти та виховання молоді становить нині одну з найактуальніших проблем педагогічної науки та шкільної практики. Успішне вирішення таких проблем вимагає від учителів, організаторів виховного процесу в навчальному закладі високої професійної компетентності, педагогічної та методологічної майстерності, знань методологічних засад філософії освіти в Україні, розуміння місії педагога в державотворчих процесах, чітко визначеної правової громадянської позиції.   
Правова освіта та виховання, профілактика правопорушень серед підлітків постійно в центрі уваги педагогічного колективу школи.
Система правового виховання в Стецьківській загальноосвітній школі базується на правових актах і документах, таких як Конституція України, Конвенція про права дитини, Декларація прав дитини, Кодекс про шлюб та сім’ю, Закон України «Про охорону дитинства», Указ Президента України «Про Національну програму правової освіти населення», включає правоосвітню роботу та роботу по попередженню правопорушень.
Правоосвітня робота здійснюється під час уроків та в позаурочний час і охоплює як учнів, так і їхніх батьків, а також учителів, органи місцевого самоврядування. Педагогічний колектив школи працює над реалізацією проблеми: «Гуманізація навчально-виховного процесу» за основу якої взято виховання гуманіста, патріота, громадянина України в умовах особистісно орієнтованого навчально-виховного процесу.
Уваги заслуговує робота вчителів початкових класів, які проводять ранню діагностику: визначають сім’ї, в яких вихованню дітей не приділяється належна увага, знайомляться із сімейними умовами, визначають, яка допомога потрібна батькам у вихованні дитини.
Добре відомо, що молодші школярі суворіше, ніж дорослі, дотримуються правил гри і дитячого кодексу поведінки (не бреши, не донось, не будь жадібним, не будь боягузом). На ці риси дитячої справедливості і спираються у правовому  вихованні молодших школярів наші педагоги.
У роботі з правового виховання вчителі враховують морально-психологічні особливості дітей цього віку, зокрема ту обставину, що ними сприймається на віру все сказане вчителем, його думка для них часто є більш авторитетною, ніж думка батьків. У цьому віці діти дуже вразливі , емоційні. На прикладах конкретних ситуацій вчителі дохідливо пояснюють дітям поняття добра, зла, жорстокості, справедливості, заздрощів. Одночасно в доступній формі подають елементи уявлення про важливі закони нашої країни, правила праці і поведінки в школі, вдома, на вулиці, пояснюють роль людей, які охороняють порядок у місті, селі, прищеплюють повагу до цих людей. Молодші школярі тоді прагнуть дотримуватись цих правил, у них формується уявлення про особисту відповідальність за порушення дисципліни і порядку у школі, на вулиці, виховується негативне ставлення до порушників дисципліни.
Правовиховна робота з молодшими школярами на уроках має свої особливості, зумовлені змістом навчального матеріалу і віком дітей. Кожен навчальний предмет у системі початкової освіти містить цінний матеріал для вирішення різноманітних виховних завдань. Основне з них – виховання у молодших школярів дисциплінованості як важливої морально-правової якості, що стане фундаментом правомірної поведінки людини.
Учителі прагнуть, аби уроки були різноманітними, змістовними, щоб кожне завдання викликало бажання працювати. Особлива роль у морально-правовому вихованні молодших школярів належить читанню і розвитку мовлення. В  усіх без винятку темах цього предмета є тексти, які розкривають перед дітьми красу людини, різні сторони її діяльності та стосунків з іншими людьми. Деякі теми з читання дають  можливість з року в рік розширювати конкретний зміст моральних і правових уявлень та понять. Важливе місце в молодших класах посідає тема Вітчизна. Вчителі  розширюють та поглиблюють знання учнів про символи та громадянство  України, про найважливіші закони нашої держави.
Морально-правові знання одержані молодшими школярами на уроках, у поєднанні з власними спостереженнями, практичне дотримання дисципліни і порядку в класі та за його межами, збереження навколишнього середовища відіграють важливу роль у їхньому світогляді, моральному і правовому вихованні, у формуванні їхньої правової культури.
В старших класах робота спрямовується на пізнавально-інтелектуальну діяльність учнів.
Виходячи з проблемного питання, вимог правової освіти та виховання, які спрямовані на те, щоб підвищитивиховну профілактичну роль у попередженні аморальних антисуспільних проявів учнів у шкільному учнівському колективі, у школі склалася певна система, яка передбачає цілеспрямовану, планову, взаємопов'язану, керовану діяльність її частин - від директора до бібліотекаря і медсестри.
Дієвість складових частин системи правової освіти та виховання зумовлюється глибокими знаннями індивідуально-психологічних особливостей важко-виховуваних учнів, умов їх сімейного виховання, мікросоціального оточення. Значне місце в організації індивідуальної роботи з важкими підлітками займає шкільний психолог. Разом з заступником директора практичний психолог надає цільову допомогу класним керівникам з виявлення відхилень у поведінці учнів та передбачає напрями вивчення причин відхилень, шляхів впливу сім'ї в процесі перевиховання та форми індивідуальної роботи.
Робота практичного психолога проводиться відповідно до запитів класних керівників за такими напрямами:

  • Діагностика за різними  методиками;
  • Бесіда з учителями і батьками. Спираючись на отримані результати діагностики, даються певні рекомендації у відношенні до певного підлітка батькам, класним керівникам, вчителям.
  • Проведення колекційної роботи під час  індивідуальних консультацій із важкими підлітками.
  • Профілактика   девіантної поведінки ( зловживання алкоголем, тютюнопалінням, наркотичними речовинами) —   в   курсі  ОБЖ, основи здоров’я.

Щороку   в   школі   проводиться педагогічний  консиліум  у  5   класі на тему: «Індивідуально-психологічні та вікові особливості особистості».
Головною ланкою, яка забезпечує теоретичне та методичне керівництво роботою класних керівників, учнівського самоврядування є адміністрація школи. Адміністрація школи контролює результати роботи класних керівників, органів учнівського самоврядування, керівників гуртків, батьківського активу, шкільної бібліотеки, медичної сестри.
З цією метою видано накази по школі:
- «Про стан відвідування  учнями школи;
- «Про проведення профілактичної операції «Урок»;
-   «Про роботу Ради з  профілактики правопорушень серед учнів школи»;
- «Про покладання обов’язків громадського інспектора з охорони дитинства»;
- «Про проведення громадського огляду умов утримання, виховання і навчання неповнолітніх із сімей соціально-вразливих категорій»
МО класних керівників працює над проблемою «Гуманізація навчально-виховного процесу», також обговорюються завдання, підходи, форми і методи діяльності класного керівника в організації правового виховання учнів. Форми і методи просвітницької й профілактичної роботи починаються з найпростіших: бесіда, гра, екскурсія у молодших класах та ускладнюються з урахуванням знань і вікових особливостей учнів. Особливого значення набувають нові сучасні технології виховання, які мають особисте цільове спрямування на розвиток «Я» кожного учня.  Педагогічний колектив  намагається виховати  в учнів знання певних законів, норм поведінки, своїх обов'язків, усвідомлення школярами понять відповідальності і покарання за порушення закону.
Основною формою профілактики правопорушень і оволодіння певними знаннями є година спілкування. Класні керівники, постійно урізноманітнюють форми і методи проведення годин спілкування.
Величезне    значення    має    вивчення    законів  Конституції під час уроків «Правознавства» в 9-10 класах. У курсі основ здоров'я вивчаються розділи «Профілактика. Куріння тютюну і зловживання алкоголем», «СНІД — основні проблеми та шляхи запобігання захворюванню».
При вивченні тем, що стосуються зловживання алкоголем, застосовуються рольові ігри «Умій сказати — «Ні», «Заважає, не заважає», «Випивка перед танцями», розв'язування психологічних задач, проведення анкет.
Вивчаючи розділ «Профілактика зловживання забороненими психотропними речовинами», учням розкривають значення терміну «наркоманія», негативний вплив вживання наркотичних речовин і подальшої     наркотичної     залежності.     Учителі використовують тести про наркозалежність, таблиці із завданнями, за допомогою яких учні висловлюють свою думку з приводу вживання речовин і знань про наслідки їх систематичного вживання. Однією з активних форм з'ясування знань учнів є створення певних ситуацій.
Робота з правової освіти і виховання систематично аналізується.
Правове виховання та профілактика право­порушень серед підлітків постійно в центрі уваги педагогічного колективу школи.
Педагогічна практика стверджує, що серед учнів дедалі більше стає важковиховуваних. Проблема «важких» дітей стає особливо болісною зараз.
Спостереження свідчать, що однією з головних причин появи важковиховуваних у школі є відсутність наступності в діяльності дитячого садка чи батьків, які виховують дитину вдома, і початкової ланки школи. Відсутність ранньої психолого-педагогічної діагностики відхилень у поведінці, несвоєчасне виявлення в дитини як позитивних, так і негативних якостей і здібностей, відсутність захисту і допомоги дитині у процесі її розвитку.
Великою проблемою залишається питання правопорушень підлітків. Типова сучасна картина — підліток один на один з вулицею. А вулиця штовхає підлітка до наркоманії, алкоголю та розпусти.  Соціальна дійсність свідчить, що на тлі педагогічної пасивності великої кількості сімей, їхнього морального і матеріального зубожіння швидкими темпами зростає криміналізація неповнолітніх.
За статистикою, до 15% учнів шкіл втягують дорослі або однолітки у протиправні дії, насамперед цьому піддаються важковиховувані. Тому з цією категорією дітей у школі проводиться копітка вихована робота. Створено Раду з профілактики правопорушень серед підлітків. Систематично проводиться операція-рейд «Урок», заслуховуються підлітки, які порушують Статут школи, Правила поведінки учнів на засіданнях шкільної республіки, на засіданнях батьківського комітету школи. Класні керівники намагаються вирішити питання про залучення важковиховуваних підлітків до участі в роботі гуртків, шкільних спортивних секцій.  Також проводимо громадський огляд умов проживання та виховання дітей особливих категорій, педагогічну акцію «Чим живеш, дитино?». Мета — відвідування вдома дітей особливих категорій, вивчення матеріально-побутових умов учнів.
У школі склалась своєрідна система профілактичної роботи.
Первинна профілактика:
       контроль за відвідуванням учнями школи (ведеться класними керівниками в журналі, черговим вчителем в спеціальному журналі);
       розроблені правила учнів, які  вивчаються на годинах класного керівника;
       учням 1-11 класів виставляється колективно оцінка з поведінки «зразкова», «добра», «задовільна», «незадовільна»;
       Проводяться по класах цикл бесід на правову тематику.
Вторинна профілактика:
Наказом по школі створено Раду із профілактики правопорушень. На засіданнях Ради розглядають різні питання правовиховної роботи, заслуховують звіти класних керівників, психолога по роботі з учнями, які знаходяться на внутрішкільному обліку.
У школі створено певну структуру органів учнівського самоврядування.
Здійснюється контроль за чергуванням учнів по школі, виконанням учнями Правил внутрішнього розпорядку та Статуту школи, наказів МОН «Про заборону тютюнопаління», «Про використання мобільних телефонів під час навчально-виховного процесу».
Рішенням шкільного учнівського самоврядування запроваджено інформування батьків про негативні вчинки учнів та лист-подяку за виховання дітей.
Традиційними заходами, що сприяють попе­редженню   правопорушень   у   школі   стали   збори батьків тих учнів, які перебувають на внутрішкільному обліку, проведення декади правознавства, зустрічі з представниками правоохоронних органів; зустрічі з медсестрою.
Освітня робота учнів здійснюється також і в позаурочний час через ряд позакласних та позашкільних заходів. Ефективною формою роботи стало проведення Тижня правових знань у школі. У рамках Тижня проведено  конкурси та вікторини на правову тематику, гра «дебати», правовий брейн-ринг та інше.
Всі виховні заходи з правової освіти та виховання проводяться з 1 по 11 класи.
Особливу зацікавленість учнів викликають заходи, які проходять у нестандартній формі, а саме: рольова гра; гра-конкурс «У країні карного розшуку»; конкурс «Чи знаєш ти закон?»; «Незакінчена розмова з проблем алкоголізму» та інші. Цікаво проводяться уроки правознавства.
Вчитель використовує різні форми проведення уроку.
У всіх класах пройшли години спілкування на тему: «Закон і право», під час проведення яких велася змістовна розмова учнів про свої права, які гарантовані Конституцією та Конвенцією про права дитини.
Була організована виставка малюнків, плакатів на правову тематику. Проведено анке­тування на правову тематику.
Загально-профілактичне значення правової роботи полягає у розумінні неповнолітніми того, що за скоєння правопорушення настає індивідуальна відповідальність. Велику роль відіграє шкільна бібліотека, надаючи допомогу вчителям, учням у підготовці та проведенні диспутів, конференцій, в обговоренні статей та книг, організації вікторин та виставок, підборі літератури з правових питань тощо. У шкільній бібліотеці є добірка літератури (книг, журналів, статей) на правову тематику для вчителів та учнів.
Важливу роль відіграє функціонування тематичних виставок правової літератури на базі бібліотеки. У кабінеті історії оформлено інформаційні стенди на правову тематику. Статистика злочинів серед підлітків свідчить: кожний третій учасник групового злочину - неповнолітній; із загальної кількості злочинних угрупувань -85% становлять угруповання з участю неповнолітніх.
Зростання дитячої і підліткової злочинності зумовлене соціальними процесами у суспільстві. Адже поруч із демократизацією суспільного життя, становленням нової різноманітності діяльності людей, виникають серйозні соціальні проблеми, збільшується кількість сімей, не здатних забезпечити нормальний розвиток своїх дітей як у матеріальному, так і в моральному плані.
У сучасних умовах розходження між сім'єю і школою посилюється. У сім'ї йде переорієнтація на інші цінності, діти включаються у ринкові відносини, і нові ідеологічні установки часто призводять до конфліктів у стосунках батьків і дітей.
Школа ж продовжує захищати ідеали добра і безкорисливості, чесності, порядності і милосердя. її мета і зміст завжди будувалися на вічних духовних істинах, якими живе людство. Ця обставина ще більше підкреслює необхідність перегляду існуючих стосунків батьків і школи. Тому роботі з батьками педагогічний колектив школи приділяє особливу увагу.
У центрі особливої уваги - неблагополучні сім'ї та сім'ї, де виховуються підлітки, схильні до право­порушень. Чітко працює  батьківський лекторій.
Сім'я завжди була й залишається одним із головних чинників у становленні особистості. Отже, неможливість для дитини засвоєння адекватної соціальної ролі та стилю поведінки, яке йде із сім'ї, може стати причиною появи комплексів, що впливають на психічний розвиток особистості, а згодом — стають причиною її асоціальної чи анти­соціальної поведінки.
Чітко планується і проводиться копітка виховна робота з батьками. Вирішується питання про залучення важковиховуваних підлітків до участі в роботі гуртків, шкільних спортивних секцій.
Налагоджена чітка  взаємодія школи з різними організаціями для ефективної роботи з учнями через громадськість села, батьків, органи місцевого самоврядування та правоохоронні органи.  Правова освіта серед батьків здійснюється через роботу класних, загальношкільного батьківського комітетів та постійно діючого правового лекторію для батьків.
Такі форми правоосвітницької роботи дають змогу забезпечити виховання учнів законослухняними громадянами суверенної України.
Другою важливою складовою частиною шкільної системи правового виховання є робота по попередженню правопорушень. Вона здійснюється через організацію  ради  профілактики правопорушень, до якої входить сім осіб, роботу батьківських комітетів.
Система правового виховання, що створена в школі, багатогранна й дієва. Тому протягом останнього року  правопорушень, здійснених нашими учнями, не зафіксовано.
Питання роботи школи з профілактики дитячої бездоглядності та попередження злочинності серед неповнолітніх розглядалися на педрадах, нарадах при директорі, засіданнях м/о класних керівників. Представники ради школи приймали участь у проведені профілактичних рейдів, під час яких не було затримано жодного учня.
Активну в правовому плані людину необхідно формувати змалку, особливо у шкільному віці. Тому перед школою стоїть завдання розширити правові знання молоді, сформувати в неї високу відповідальність перед суспільством і державою, виховати молодих людей у дусі безумовного дотримання норм права і моралі. Виконання цих завдань педагогічним колективом сприяє формуванню у школярів морально-правових якостей, які стануть на заваді допущенню ними проявів антисоціальної поведінки.
Правове навчання й виховання в нашій школі розглядається як частина загальноосвітньої підготовки учнів.
Програма з правової освіти передбачає реалізацію таких завдань:

  • Формування в дітей і підлітків правової культури
  • Організація забезпечення системи ранньої профілактики правопорушень
  • Організація забезпечення системи ранньої профілактики правопорушень
  • Контроль за вихованням, розвитком підлітків, які перебувають на обліку
  • Надання педагогічної допомоги сім’ям, у яких виховуються «важкі» діти
  • Реалізація принципу взаємодії у виховній роботі між різними ланками освіти
  • Підвищення правової культури всіх учасників навчально-виховного процесу: учнів, педагогів, батьків – як через систематичну правову пропаганду, так і через додержання правових норм у діяльності школи

Програма складається з розділів:

  • Педагогічні основи правового виховання учнів
  • Завдання правового виховання учнів
  • Формування умов для підвищення правового виховання учнів
  • Педагогічний всеобуч батьків

Система правового виховання в школі базується на правових актах і документах, таких як Конституція України, Конвенція про права дитини, Декларація прав дитини. кодекс про шлюб та сім’ю, Закон України «Про охорону дитинства», Указ Президента України «Про Національну програму правової освіти населення» і включає правоосвітню роботу та роботу по попередженню правопорушень.  
Правова культура є складовою частиною загальної національної культури. Тому правове виховання як один з напрямків виховної роботи сприяє соціальному зростанню учнівської молоді, утвердженню в її свідомості високогуманних принципів, утілених у праві, підвищенню її соціальної активності.
Правове виховання учнів порівняно з іншими напрямами виховання має свою специфіку. Вона визначається передусім соціально-правовим статусом учнівської молоді в нашому суспільстві. Школярі перебувають у матеріальній залежності від батьків чи опікунів, їхня самостійність і активність корегується педагогічним колективом, у них недостатній обсяг правових знань і досвід правових відносин. Вони мають засвоювати правові знання, які регулюють їх життя і діяльність як неповнолітніх, і ті правові норми, якими їм доведеться керуватися  у своєму майбутньому житті й діяльності.
Завдання правового виховання учнів
Одним із завдань правового виховання є формування в учнів правових почуттів,які б регулювали їхню поведінку: почуття законності обраної мети, правомірності шляхів і засобів її реалізації, справедливості, нетерпимості до порушників норм права, відповідальності. Інакше основним регулятором їхньої поведінки будуть прості емоції, які призводять до ситуативної поведінки, нерідко неправомірної. Наявність правових почуттів допомагає учням долати різні труднощі, конфліктні ситуації, внутрішні суперечності, обирати з різних шляхів тільки той, який відповідає нормам моралі і права.
Правові почуття виконують роль, по-перше, психологічних чинників, що сприяють правильному подоланню внутрішніх суперечностей духовного світу особистості; по-друге,  психологічного ставлення особистості до правових явищ і їх наслідків; по-третє, мотивів правомірної поведінки; по-четверте, емоційних форм регуляції, самооцінки вчинків і дій особистості, по-п’яте,
емоційних компонентів ціннісної орієнтації відповідно до норм права, правил поведінки.
Другим завданням правового виховання є вироблення навичок і звичок правомірної поведінки. Як і навички, звички є автоматизованими діями; у цьому їхня спільність. Різниця між ними полягає у тому, що навичка – це тільки вміння, здатність виконувати ту чи іншу дію без особливого контролю свідомості; звичка ж включає потребу виконувати відповідну дію.
Третім завданням є формування в учнів активної позиції у правовій сфері, тобто нетерпимого ставлення до правопорушень, прагнення взяти участь у боротьбі з цими негативними явищами, які ще мають місце в нашому житті, вироблення уміння протистояти негативним впливам.
Четвертим завданням правового виховання, яке пронизує всю право виховну роботу, є подолання в свідомості окремих учнів помилкових поглядів та переконань, негативних навичок і звичок поведінки, які сформувалися внаслідок помилок і недоліків виховання.
Система правового виховання в Стецьківській загальноосвітній школі базується на правових актах і документах, таких як Конституція України, Конвенція про права дитини, Декларація прав дитини, Кодекс про шлюб та сім’ю, Закон України «Про охорону дитинства», Указ Президента України «Про Національну програму правової освіти населення», включає правоосвітню роботу та роботу по попередженню правопорушень.
Правоосвітня робота здійснюється під час уроків та в позаурочний час і охоплює як учнів, так і їхніх батьків, а також учителів. Для учнів 9-х класів читається курс «Основи права». Постійно функціонує тематична виставка правової літератури в шкільній бібліотеці. Освітня робота учнів здійснюється також і в позаурочний час через ряд позакласних та позашкільних заходів. Ефективною формою роботи, що є традицією, стало проведення Місячників, Тижнів правових знань у школі. У рамках Місячника правових знань проводиться цілий ряд заходів, таких як бесіди «Твої права і обов’язки», «Діти: злочин і кара», виховні години та години спілкування «Коли підліток переступає межу дозволеного», «Вчинки і відповідальність», «Коли мої права порушують», дні інформування про чинне законодавство, конкурси творів, рефератів на правову тематику, вікторини, правові брейн-ринги.
У ході Тижня правових знань проведено анкетування «Обережно! Це мої права!»,  засідання клубу для неповнолітніх «Ти знаєш, що ти – людина», засідання круглого столу «Роль учнівського самоврядування у захисті прав дитини круглий стіл «Чи знаєш ти закони, що стоять на сторожі дітей».
Правоосвітницька робота серед батьків. Заплановано на загальношкільних та класних батьківських зборах, на заняттях батьківського  всеобучу лекції «Особливості кримінальної відповідальності неповнолітніх», «Про нове у Законодавстві України». Такі інноваційні форми виховної роботи сприяють формуванню в учнів та їх батьків правової свідомості уміння використовувати набуті знання на практиці. Про це свідчить відсутність правопорушників серед учнів.
Правова освіта серед батьків здійснюється через роботу класних батьківських комітетів. Ради школи та постійно діючого правового лекторію для батьків.
Другою важливою складовою частиною шкільної системи правового виховання є робота по попередженню правопорушень. Вона здійснюється через організацію діяльності ради з профілактики правопорушень, роботу батьківських комітетів.
Система правового виховання, що створена в школі, багатогранна й дійова. Тому протягом останнього року  правопорушень, здійснених нашими учнями, не зафіксовані, а також зменшилась кількість учнів, схильних до правопорушень.
Зросла також цікавість учнів до правознавства.
Питання виховної роботи  про відвідування учнями школи та попередження правопорушень серед неповнолітніх розглядалися на педрадах, нарадах при директорі, засіданнях м/о класних керівників.
З огляду на сказане у процесі правового виховання школярів не варто захоплюватися детективними історіями. Корисний для учнів правовий матеріал сприймається ними надто поверхово, а захоплюючий сюжет закриває правильну моральну оцінку подій і явищ. Тому вчителі нашої школи використовують позитивні приклади, подані в цікавій формі. Спираючись на позитивний морально-правовий досвід учнів, класні керівники та класоводи підкреслюють творчий характер українського права, домагаються сприйняття права не як системи заборон, а як важливого регулятора суспільних відносин і діяльності кожного громадянина України.
Робота школи з важковиховуваними учнями
«Людину можна виховати лише добром»
В. Сухомлинський
Однією з найактуальніших проблем сьогодення є зростання правопорушень, вчинених дітьми, під­літками, молоддю. Це пов'язано передусім із загальним соціальним напруженням, психологічною неврівноваженістю всього суспільства, що важко переживає перехід до ринкових відносин та кризу соціальної системи.
Ефективне вирішення цієї проблеми грунтується на розкритті причини виникнення відхилень у поведінці дитини, психологічних механізмів фор­мування асоціальної поведінки. До виникнення відхилень у поведінці й появи «важких» дітей призводять соціально-економічні, соціально-політичні та медико-біологічні причини. Як правило, вони діють у тісному зв'язку. Випадки «чистої» важковиховуваності трапляються рідко.
Ця робота ставить собі за мету дібрати ефективні методи дослідження важковиховуваного учня, створити загальну картину рівня психічного розвитку особистості «важкої» дитини, проаналізувати та виявити специфічні форми поведінки, властиві недисииплінованим учням.


У школі існує своєрідна система профілактичної роботи:
-   контроль   за   відвідуванням   учнями   школи ведеться класними керівниками в журналі, черговим учителем у спеціальному журналі;

  • розроблені правила для учнів, які вивчаються ще у початкових класах;
  • проводяться цикли бесід на правову тематику;   
  • учні охоплені заняттями в шкільних гуртках та секціях;
  • учні охоплені постійними та тимчасовими дорученнями;
  • ведеться постійна індивідуальна робота зі школярами.

Протирецидивна профілактика ведеться за спеціальною програмою щодо учнів, які перебувають на внутрішньому обліку, за кожним з них закріплений громадський вихователь.
На кожного учня, який перебуває на обліку, заведена індивідуальна картка, у якій фіксуються зміни в характері і поведінці дітей, висвітлюється динаміка розвитку особистості протягом декількох років. На основі цього застосовуються ті чи інші виховні методи. Результати такої всебічної діагностики допомагають знайти шляхи колекційної і розвиваючої роботи з «важким» учнем. Випадки неадекватної поведінки, які трапляються в учнів­ському колективі, обговорюють на класних зборах, на засіданнях  Ради.
 Рівні профілактичної роботи з попередження правопорушень
1.  Первинна профілактика — спеціальна профілактика, спрямована на збереження  психічного, фізичного і духовного здоров'я дітей, попередження несприятливого впливу на нього факторів соціального і природного середовища.
2.  Вторинна профілактика — своєчасне виявлення негативних змін у поведінці дитини, що дає змогу попередити їх подальший розвиток. Показник необхідності початку профілактичних заходів - поведінка, що завдає шкоди суспільству або окремим особам, з проявами агресивності, грубості, брехливості,  лінощів інших негативних якостей, які свідчать про створення негативних орієнтацій, недоліки внутрішніх регуляторів поведінки: свідомості, почуттів, волі, мотивів.
3.    Третинна профілактика — цілеспрямована профілактика  правопорушень  неповнолітніх,   має індивідуальний характер, містить заходи з усунення конкретних недоліків сімейного, шкільного і суспільного виховання, включає цілеспрямовану роботу з тими підлітками, які мають відхилення у поведінці від моральних та правових норм.
Форми роботи  з важковиховуваними підлітками
Припинити      зростання     правопорушень     та злочинності серед підлітків — важлива педагогічна проблема, у вирішенні якої допоможе використання таких форм роботи:
1.     Психолого-соціологічні дослідження умов проживання і спілкування важковиховуваних підлітків.
2.      Психодіагностичне вивчення учнів з труднощами в шкільній та соціальній адаптації і своєчасна корекція поведінки.
3.    Індивідуальна робота з важковиховуваними підлітками зі створення «Зони безпеки» (залучення до роботи в гуртках, секціях, клубах, контроль за відвідуванням занять в школі, контакти з батьками).


4.   Організація роботи спортивної секціїдля підлітків.
5.    Проведення родинного свята для неблагополучних та багатодітних сімей.
В основному індивідуальна робота вчителя (класного керівника) проходить за таким планом:

  • виявлення причин правопорушення;
  • постійне відвідування учня вдома;
  • підтримка постійного зв’язку з батьками, з інспектором ІСН
  • знайомство з друзями підлітка;
  • залучення до гуртків, доручення;
  • відвідування уроків вчителів - предметників з метою спостереження за учнями з неадекватною поведінкою;
  • постійний контроль за учнем, як він бере участь у трудових справах класу;
  • залучення до класних і загальношкільних справ;
  • проведення різноманітних бесід.

Питання правового виховання і правової освіти неодноразово вивчались і виносились на розгляд педрад.
Важливе місце в системі правової освіти шкіл відводиться роботі з батьками. Питання  з правової тематики, і зокрема «Батькам про права дитини», «Моя щаслива дитина», тренінг «Як прожити один день без нотацій» та інші,  виносяться на розгляд батьківських класних зборів. Обговорюються  питання засвоєння моральних цінностей і ідеалів, норм взаємин між людьми.
Батьки в класних колективах постійно аналізують стан поведінки учнів. Порушення  поведінки обговорюються на засіданнях батьківських комітетів, зборах, загальнобатьківських конференціях. Батьки  беруть участь і в організації дозвілля дітей: проводяться батьківсько-учнівські свята,
Форми роботи з батьками з правоосвітницької роботи
І. Батьківськийлекторій
1. Зустріч з учителями: «Батьківська п’ятниця».
2. Консультпункт для батьків: «Сімейна скринька».
3. Батьківські збори для тих учнів, які схильні до правопорушень.
4. Диспут для батьків: «Чи знаєте ви права своєї дитини?»

ІІ. Загальношкільні батьківські збори.

ІІІ. Спільна робота зі службою у справах неповнолітніх.

           

 

 

 

 

    В індивідуальну картку внесені такі розділи:

  • загальні відомості про учня та його сім’ю;
  • розвиток особистості та стан здоров’я;
  • проблеми навчання та виховання;
  • індивідуально-психологічні особливості особистості, риси характеру, тип темпераменту, виявлення здібностей;
  • ознаки педагогічної запущеності;
  • відношення до виховних заходів;
  • навчання та рівень сформованості;
  • роль учня в колективі.

 Заповнення цієї картки висвітлює динаміку розвитку особистості протягом декількох років, надає можливість застосування тих чи інших виховних методів. Результати такої всебічної діагностики допомагають знайти шляхи колекційної і розвиваючої роботи з «важким учнем». Випадки неадекватної поведінки, які трапляються в учнівських колективах, обговорюються на класних зборах, на засіданнях батьківських комітетів, на загальношкільних робочих лінійках, які проводяться двічі на місяць. Найбільш злісні вчинки розглядаються Радою школи у справах неповнолітніх. На засідання учнівського комітету запрошується інспектор в справах неповнолітніх.

 

 


Програма занять батьківського лекторію
педагогічних знань з правового виховання
Стецьківської ЗОШ І - III ступенів
на 2011-2012 навчальний рік

Заняття 1. Жовтень

  • Анкетування батьків з метою виявлення труднощів та проб лем у правовому вихованні дітей.
  • Бесіда за круглим столом: «Громадянин починається в сім'ї».
  •  Бесіда «Права та обов’язки батьків і дітей».

 

Заняття 2. Грудень.

  • Зустріч з психологом «Як виправити небажані риси характеру у дітей?»
  • Дискусія «Чи вміємо ми спілкуватися з своїми дітьми?»
  • Диспут «Порушення закону підлітками: хто нестиме відповідальність?»

 

Заняття 3. Березень.
1. Зустріч з працівниками правоохоронних органів. Відповідальність батьків за
виховання дітей.
2.  Прес - експрес: Огляд та обговорення статей періодичної преси з проблем
правового виховання учнівської молоді.

 

Заняття 4. Травень.

  • Лекція «Важкі діти і особливості виховної роботи з ними в сім'ї»
  • Обмін досвідом виховання дітей у багатодітних сім'ях.

 Заступник директора з ВР:                    / Пашковецька Т.В /

 

 

 

 

 

Заходи
Стецьківської ЗОШ І - ІІІ ступенів щодо проведення
громадського огляду умов ут